Web Analytics Made Easy - Statcounter

«طرح بهاره کتاب» از ۱۷ خرداد در کتابفروشی‌‎های سراسر کشور آغاز می‌‎شود. کارشناسان حوزه نشر اعتقاد دارند با اجرای این طرح بخش اعظمی از سود حاصل از فروش کتاب‌ها در کتابفروشی‌ها به ناشران باز‌می‌گردد. خبرگزاری میزان _ روزنامه وطن امروز نوشت: یک سال و اندی است همه فعالیت‌های فرهنگی -  هنری متأثر از شیوع ویروس کرونا در کشور، شرایطی بحرانی را سپری می‌کند و بدون شک حوزه نشر و کتاب یکی از آسیب‌پذیرترین حوزه‌های فرهنگی و هنری کشور در این مدت بوده است، زیرا ناشران و کتاب‌فروشان تا پیش از شیوع ویروس کرونا هم با مشکلات بسیاری همچون پایین آمدن سرانه مطالعه، گرانی کاغذ، هزینه‌های سنگین چاپخانه‌ها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دست و پنجه نرم می‌کردند که با شیوع ویروس کرونا این مشکلات چند برابر شد و به زعم بسیاری از کارشناسان فرهنگی وضعیت نشر کشور در دوران کرونا به فاجعه‌بارترین شرایط خود در سال‌های اخیر رسیده است. از سوی دیگر از همان روز‌های نخست شیوع ویروس کرونا، ناشران خصوصی و فعالان حوزه نشر تمام چشم امیدشان به برپایی نمایشگاه سالانه کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ بود تا طبق وعده هر ساله بتوانند نفسی تازه کنند و از خطر ورشکستگی تا مدتی فاصله بگیرند، اما بنا بر دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برپایی نمایشگاه کتاب تهران طبق روال هر ساله مقدور نبود و عملا اردیبهشت سال ۹۹ خبری از برپایی نمایشگاه کتاب تهران نشد. مسؤولان برپایی نمایشگاه از همان زمان هر چند وقت یک بار اعلام می‌کردند منتظر بهبود شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور هستند تا نمایشگاه کتاب تهران را طبق روال چند سال اخیر در مصلای تهران برگزار کنند، اما این اتفاق تا پایان سال ۹۹ رخ نداد که تنها علتش هم پیچیده‌تر شدن شرایط کرونایی در کشور بوده است.     اما از همان اواسط سال ۹۹ بسیاری از مسؤولان حوزه فرهنگ و فعالان حوزه نشر به این باور رسیدند که شرایط کرونایی کشور پیچیده‌تر از آن است که امکان برپایی فیزیکی نمایشگاه کتاب در سال ۹۹ وجود داشته باشد و از سویی هر چه می‌گذشت شرایط کسب و‌کار ناشران سخت‌تر از قبل می‌شد، بنابراین مسؤولان نمایشگاه کتاب تهران صحبت از برپایی نمایشگاه مجازی کتاب به میان آوردند و آن را یکی از گزینه‌های جدی برای جایگزینی نمایشگاه سالانه کتاب تهران عنوان کردند؛ اتفاقی که با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت کرونا در ایران با استقبال ناشران و مخاطبان حوزه کتاب مواجه شد. اعلام برپایی مجازی نمایشگاه کتاب تهران در آن ایام تنها گام نخست این اتفاق محسوب می‌شد، زیرا همه بخوبی به این موضوع آگاه بودند که بسترسازی برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی سخت‌ترین مرحله برپایی نمایشگاه مجازی برای پرمخاطب‌ترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می‌رود.   به هر حال با همه فراز و نشیب‌ها، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اواخر سال ۹۹ برگزار شد و همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود، سایت میزبان نمایشگاه مجازی کتاب در روز‌های نخست با کندی شدید یا قطعی در برخی مواقع مواجه بود، اما به هر حال پس از گذشت چند روز کارکرد سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران روی غلتک افتاد و تقریبا تا پایان برپایی نمایشگاه با کمترین مشکلات ساختاری، پذیرای مخاطبان و ناشران بود؛ حال بماند که پس از پایان نمایشگاه مجازی کتاب تهران بسیاری از مخاطبان همچنان منتظر دریافت آثار خریداری شده خود از ناشران بودند که این مشکل به خاطر حجم بالای سفارشات مخاطبان و مشکلات ساختاری اداره پست تا حدودی قابل هضم است. به هر حال نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همه حرف و حدیث‌هایش با رضایت نسبی مخاطبان و ناشران به کار خود پایان داد و حالا همگی منتظر تعیین تکلیف نمایشگاه کتاب ۱۴۰۰ هستند. تا به امروز که به خردادماه سال ۱۴۰۰ رسیده‌ایم، هنوز هیچ خبری از برپایی نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران در سال جاری به بیرون درز نکرده است. انگار باید امسال هم به برپایی مجازی نمایشگاه کتاب دل ببندیم و امیدوار باشیم تا مسؤولان مرتبط با رفع اشکالات نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، دومین دوره این نمایشگاه را به بهترین شکل ممکن و با کمترین باگ ساختاری برای مخاطبان و ناشران برگزار کنند.     نکته امیدوار‌کننده حوزه نشر در دوران کرونا آنجاست که برخی نویسنده‌ها، شاعران و ناشران کشور تصمیم گرفتند در این شرایط سخت به‌جای خانه‌نشینی، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنند و جدیدترین آثار خود را به هر شکلی که هست و با هر زحمت و سختی که با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، روانه بازار نشر کنند. در راستای این فعالیت‌ها، فعالان حوزه کتاب به ابزار‌های مناسب و ویژه‌ای نیاز دارند که طرح‌های فصلی فروش کتاب بهترین فرصت برای نویسندگان و ناشران است؛ با این مزیت که در این طرح، کتابفروشی‌هایی هم که در یکی، دو سال اخیر به خاطر محدودیت‌های اجتماعی متضرر شده بودند هم با فروش مجازی یا حضوری در قالب طرح‌های فصلی فروش کتاب جانی تازه می‌گیرند. باید دید با «آغاز فصل بهاره کتاب»، ناشران و کتابفروشان تا چه اندازه از این وضعیت بهره خواهند برد.     بنا بر این گزارش، این طرح در واقع پانزدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها به مخاطبان است که مسلما طرح «بهاره کتاب ۱۴۰۰» به لحاظ اوضاع کرونایی کشور از یک حال و هوای متفاوتی برخوردار است و کتابفروشان سراسر کشور که در این طرح بزرگ مشارکت دارند، از تمام ظرفیت خود استفاده خواهند کرد تا در حد ممکن از ابزار‌های مختلف برای فروش مجازی آثار استفاده کنند.     طرح بهاره کتاب با حضور پرشور مخاطبان، ناشران و کتابفروش‌ها می‌تواند اتفاق‌های خوبی را در حوزه نشر رقم بزند، زیرا با رونق این طرح هم کتابفروش‌های فعال سراسر کشور به لحاظ مادی و معنوی در دوران سخت کرونا سود می‌برند و هم نویسنده‌ها و ناشران در این روز‌های سخت کرونایی نفسی تازه می‌کنند، زیرا چرخه فروش کتاب بر این اصل استوار است که بخش اعظمی از سود حاصل از فروش کتاب‌ها در کتابفروشی‌ها به ناشران باز‌می‌گردد.     درباره نحوه خرید مخاطبان در «طرح بهاره کتاب» هم باید گفت مخاطبان به ۲ روش حضوری و مجازی می‌توانند از کتابفروشی‌ها آثار مورد نظر خود را خریداری کنند. طبق اعلام مسؤولان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خرید‌های غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوط در پنل از سوی کتابفروشی‌ها فراهم شده است به طوری که اسامی و مشخصات کتا‌بفروشی‌های عضو طرح «بهاره کتاب ۱۴۰۰» به تفکیک هر استان روی سایت tarh.ketab.ir قابل مشاهده است و مخاطبان سراسر کشور می‌توانند با ورود به این سایت، نسبت به خرید آثار مورد علاقه خود از نزدیک‌ترین کتابفروشی به محل زندگی خود اقدام کنند.     همچنین طرح‌های فصلی کتاب طی سال‌های اخیر، مخاطبان و مشتریان خاص خود را پیدا کرده است و اطلاعات تماس مشتریان فصل‌های قبلی کتابفروشان در اختیار کتابفروشان قرار گرفته است تا شرایط خرید‌های غیرحضوری را تا آنجا که می‌شود فراهم کنند.     از سوی دیگر در برخی موارد شاهد خرید‌های حضوری در «طرح بهاره کتاب» هستیم که مسلما با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی، کتابفروشان تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای پذیرایی از مشتریان خود رعایت می‌کنند تا در خرید حضوری مردم در قالب این طرح کمترین مشکلی برای سلامتی کتابفروشان و مخاطبان به وجود نیاید. بیشتر بخوانید: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مجازی برگزار می‌شود؟ انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. برچسب ها: کتاب نمایشگاه کتاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب نمایشگاه کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمایشگاه کتاب تهران شیوع ویروس کرونا برپایی نمایشگاه طرح بهاره کتاب کتابفروشی ها سراسر کشور فروش کتاب حوزه نشر سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۲۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه

مروری به ادوار مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تاثیر وضعیت سیاسی و اجتماعی هر دوره را بر میزان استقبال مردم از این رویداد نشان می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، هنوز آن فرش زرشکی پاخورده در خاطرم زنده است، سالن به سالن روی آن فرش راه رفتم تا شاعر محبوبم را در غرفه نگاه پیدا کنم. مجموعه اشعارش تازه منتشر شده بود؛ ۹۹۰ صفحه با بهای ۸ هزار تومان. او با احترام روی اولین صفحه سفید کتاب نوشت: «برای دختر نازنینم: شبنم.» امضا: سیدعلی صالحی. سال ۸۴ بود و هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب با این شعار: «درخت ایران ریشه در آب‌های خلیج‌فارس دارد.» نسل من خاطرات اینچنینی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب زیاد دارد.

 

به خصوص آن دوره‌ای که نمایشگاه در فضای سرسبز و خوش ِ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شد. ازدحام علاقه‌مندان به کتاب در راهرو‌های سالن‌ها، دیدار با نویسنده‌های محبوب، شلوغی غرفه ناشرانی که کتاب‌های چاپ اول‌شان را روی میز چیده بودند، خستگی چهره غرفه‌داران و ناشران که آمیخته با لبخند و خوشی بود و خستگی ما، خستگی شیرینِ ما از پس ده‌ها هزار قدم پیاده‌روی میان کتاب‌ها، نویسنده‌ها و شاعران و گپ زدن‌های پرشر و شور درباره شعر، داستان، فرهنگ و سیاست.

 

سال ۸۶ گویی جادوی شور و اشتیاق نمایشگاه کتاب از بین رفت. دوره ریاست محمود احمدی‌نژاد تازه آغاز و همزمان با آن چرخه سوخت هسته‌ای کامل شده بود و تحریم‌ها آغاز. وزیر فرهنگ و ارشاد وقت، محمدحسین صفارهرندی بود و طرح مبارزه با بدحجابی زمستان ِ قبل از هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب تصویب و اجرای آن آغاز شده بود. جامعه هنری زیر سایه سنگین از دست دادن پرویز یاحقی، بابک بیات و ناصر عبداللهی و شادی بازگشت محمدرضا لطفی بود. جامعه ادبی نیز هنوز در کشمکش اختلاف بر سر رمان‌های محبوب پس از انقلاب بودند که وزارت ارشاد تابستان سال قبل منتشر کرده بود. فهرستی که در صدرش نام بامداد خمار و نویسنده‌هایی مانند مرتضی مودب‌پور و فهیمه رحیمی به چشم می‌خورد. علاوه بر شرایط حاکم بر جامعه از منظر اجتماعی و سیاسی، جابه‌جایی محل برگزاری نمایشگاه نیز در ریزش بازدید از نمایشگاه اثرگذار بود. نمایشگاه کتاب این ریزش را حدود ۱۰ سال بعد در شهر آفتاب نیز تجربه کرد؛ سال ۱۳۹۵٫ سالی که علاوه بر ریزش بازدیدکنندگان، تعداد ناشران داخلی و خارجی نیز کاهش پیدا کرد.

 

دهه هشتاد


اگر دوباره به دهه هشتاد که با دوران اصلاحات آغاز و با دوران احمدی‌نژاد پایان یافت، بازگردیم با سیر نزولی انتشار کتاب نیز مواجه خواهیم بود که بر کیفیت نمایشگاه کتاب به خصوص در نیمه دوم دهه هشتاد اثرگذار بود. از منظر نشر باید گفت ابتدای دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، جهش ناگهانی آمار نشر شاید از دور حکایت از بهبود حال کتاب داشت، اما هنگامی که به آمار نگاه کنید، متوجه می‌شوید با تغییر دولت آمار نشر کتاب‌های مذهبی رشد چشمگیری داشته نه کتاب‌های حوزه ادبیات و فلسفه و علوم اجتماعی و آنچه در ادامه رخ داد و به نظر سیر نزولی می‌آید، تعدیل سیاست‌های متاثر از مداخله دولت در نشر است؛ کاهش شمارگان کتاب‌های دینی و افزایش شمارگان کتاب‌های حوزه جامعه‌شناسی، فلسفه و ادبیات. هر چند می‌توان تغییر فرهنگ مطالعه و ورود فناوری‌های نوین به این حوزه را نیز دخیل دانست. برای دریافت اطلاعات دقیق از آمار‌ها و تحلیل نشر این دوره می‌توانید گزارشی که تحت عنوان «گزارش ملی فرهنگ حوزه نشر کتاب» برای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهیه شده و در سایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده را مطالعه کنید.

دهه نود

 

برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب، دهه پر افت و خیزی بود. بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب در سال ۹۰ هنگامی که سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد بود، به نظر موفقیت خوبی در برگزاری به دست آورد؛ افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی و بیشترین تعداد کتابی که در نمایشگاه تا آن زمان و حتی پس از آن به نمایش گذاشته شد: حدود ۴۷۰ هزار عنوان کتاب. در همین دهه بود که نسیم مرعشی را با پاییز فصل آخر سال است و هرس شناختیم. قیدار و رهش را از رضا امیرخانی خواندیم و فریبا کلهر پنج اثرش یعنی شروع یک زن، پایان یک مرد، شوهر عزیز من، عاشقانه و مردی از آنادانا را منتشر کرد. از گلی ترقی دو کتاب جدید خواندیم؛ فرصت دوباره و بازگشت. ناهید طباطبایی، سور شبانه را روانه بازار کرد و محمود دولت‌آبادی به مناسبت ۸۰ سالگی کتاب اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر را نوشت و چاپ کرد. محمدرضا بایرامی بالاخره مجوز مردگان باغ سبز را گرفت و لم‌یزرع را منتشر کرد. از مهدی یزدانی‌خرم، خون خورده، سرخ سفید و من منچستر یونایتد را دوست دارم وارد بازار شد.

 

رضا جولایی، برکه‌های باد، یک پرونده کهنه، شکوفه‌های عناب، پاییز ۳۲ و ماه غمگین، ماه سرخ را منتشر کرد. از فرهاد کشوری مردگان جزیره موریس، سرود مردگان، دست نوشته‌ها، صدای سروش و کشتی توفان‌زده را خواندیم. از منیرالدین بیروتی، بحر و نهر، آرام در سایه و ماهو، از ابوتراب خسروی، ملکان عذاب را و آواز پر جبرییل، از مصطفی مستور سه گزارش کوتاه درباره نوید و نگار، بهترین شکل ممکن، عشق و چیز‌های دیگر، از زنده‌یادیعقوب یادعلی آداب دنیا و آمرزش زمینی و متغیر منصور، از محمود حسینی‌زاد این برف کی آمده، آسمان، کیپ ابر، بیست زخم کاری، از جواد مجابی گفتن در عین نگفتن و ایالت نیست در جهان، از حسین سناپور، مخلوقات غریب و دیگر کتاب‌ها… ما دهه نود را این‌طور سر کردیم و ۹ دوره نمایشگاه کتاب در این دهه برای ما هر سال بی‌رونق‌تر شد؛ چه در زمان وزارت سیدمحمد حسینی، چه در زمان وزارت علی جنتی، چه دوران سیدعباس صالحی یا وزارت کوتاه سیدرضا صالحی‌امیری.

 

دهه نود را کرونا تمام کرد. نمایشگاه کتاب نیز مانند بسیاری از رویداد‌های دیگر تحت تاثیر بیماری همه‌گیر که روز‌ها و روزها، آمار مرگ و میرش ما را به وحشت می‌انداخت، معلق شد. بعد از دو سال غیبت (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) نمایشگاه کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» به مصلی بازگشت. اما برای بازگرداندن ناشران و بازدیدکنندگان نیاز به زمان داشت. پارسال که می‌توانست فرصت طلایی برای بازگرداندن آن اشتیاق گم شده برای نمایشگاه کتاب باشد، مسائلی دیگر دخیل شد برای بی‌میلی برخی ناشران و بخشی از مردم نسبت به حضور در نمایشگاه. برخی آن را تحریم نمایشگاه نام نهادند، عده‌ای تکذیب کردند، بعضی از مسوولان اعلام کردند مشکلات خود ناشران باعث شده حضور پیدا نکنند و «تحریم» واژه دشمن است… هر چند در مقابل ناشرانی که شرکت نکردند، ناشرانی نیز به نمایشگاه پیوستند که آمار‌ها را افزایش دادند. سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین نمایشگاه‌های کتاب را پشت سر گذاشتیم؛ نمایشگاهی با چند پرونده تخلف، چندین تذکر، خبر پلمب و… حالا این روز‌ها به استقبال سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌رویم که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم تا بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

مرور جدول زیر کمک می‌کند بتوانیم بینشی نسبت به سیری که نمایشگاه کتاب در این سی و پنج دوره داشته به دست آوریم و اگر هر فراز و فرودش را با شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دورانش بسنجیم، تحلیلی از تاثیر وضعیت جامعه بر این نمایشگاه خواهیم داشت.

 

دیگر خبرها

  • حضور جهاد دانشگاهی در بخش‌های عمومی و دانشگاهی نمایشگاه کتاب
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تشریح شد
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ بن دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان شد
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟